بازار طلا آخرین خبرها سیاسی سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان دوشنبه 19 تیر 1402
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان  دوشنبه 19 تیر 1402
چکیده این مطلب : انتشار : 1402/04/19 - 14:19 0 نظر

گلدمگ:  هشدار فوری سازمان ملل درباره وقوع جنگ تمام عیار در سودان، کشته شدن 2 سرباز ترکیه‌ای در شمال عراق، هشدار کره شمالی درباره سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا، قطع گاز منطقه قره باغ توسط جمهوری آذربایجان و درخواست پاپ برای توقف درگیری میان فلسطین و اسرائیل، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

به گزارش سایت بازار طلا، هشدار فوری سازمان ملل درباره وقوع جنگ تمام عیار در سودان

پس از حمله هوایی به یک منطقه مسکونی در سودان، که به مرگ 22 غیرنظامی منجر شد، سازمان ملل متحد هشدار داد که سودان در آستانه جنگ داخلی تمام عیار قرار دارد و این مساله می‌تواند کل منطقه را بی ثبات کند.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه»  «فرحان حق» از سخنگویان سازمان ملل، روز یکشنبه گفت که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، حمله هوایی در شهر «ام درمان» را محکوم کرده است.

وزارت بهداشت خارطوم اعلام کرد که این حمله توسط ارتش سودان در منطقه ام درمان، در غرب استان خارطوم انجام شد. 

حق گفت: «گوترش عمیقاً نگران است که جنگ جاری سودان را به جنگ داخلی تمام عیار کشانده و این مساله بالقوه کل منطقه را بی‌ثبات می‌کند.

بنا بر این گزارش، حدود 3000 تن در درگیری‌های سودان کشته شده‌اند، بازماندگان موجی از خشونت‌های جنسی را گزارش کرده‌اند و شاهدان از کشتارهای هدفمند قومی سخن گفته‌اند. ویدئویی که توسط وزارت بهداشت سودان در فیسبوک منتشر شده است، اجساد تکه تکه شده را نشان می‌دهد که پس از حمله هوایی روی زمین افتاده‌اند. چند زن در میان قربانیان بودند.

نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی که علیه ارتش می جنگند، ادعا کردند که این حمله هوایی 31 کشته بر جای گذاشت.

شاهدان از حملات هوایی بیشتر نزدیک کاخ ریاست جمهوری در مرکز خارطوم در روز یکشنبه و همچنین درگیری با مسلسل و آتش توپخانه در جنوب شهر خبر دادند.

میلیون‌ها تن از مردم پایتخت سودان به علت شرایط جنگی و تداوم درگیری‌ها در گرمای شدید تابستان از برق و آب محروم هستند. طرفین درگیر در این کشور بارها به‌ واسطه‌های مختلف توافق آتش‌بس امضا کرده‌اند، اما تمام این آتش‌بس‌ها پس از مدت کوتاهی نقض شده‌اند.

کشته شدن 2سرباز ترکیه ای در شمال عراق

یکشنبه شب وزارت دفاع ترکیه تأیید کرد که 2تن از نظامیان این کشور در شمال عراق کشته شدند؛ این دو 2 تن در منطقه عملیات "چنگال - قفل" در شمال عراق کشته شدند.

وزارت دفاع ترکیه افزوده است این سربازان به ضرب گلوله گروه تروریستی پ. ک. ک در شمال عراق کشته شدند.

بر اساس این گزارش، 2 سرباز دیگر ترکیه نیز در جریان عملیات «چنگال – قفل» در شمال عراق زخمی و به بیمارستان منتقل شدند.

ترکیه اعلام کرد که از 18 آوریل سال 2021 گذشته عملیات "چنگال - قفل" را علیه پ. ک. ک در مناطقی مانند "متینا"، "الزاب" و افشین باسیان در شمال عراق آغاز کرده است.

ترکیه مدعی است که این حملات را علیه مواضع کارگردان کردستان (پ. ک. ک) انجام می‌دهد.

هشدار کره شمالی درباره سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا

کره شمالی به آمریکا هشدار داده است در صورت نقض حریم هوایی این کشور ممکن است هواپیماهای جاسوسی آمریکا را ساقط کند.

به گزارش خبرگزاری تاس، در بیانیه‌ای که امروز دوشنبه توسط نماینده رسمی وزارت دفاع کره شمالی صادر شد، این کشور تهدید کرده که آمریکا بهای سنگینی را برای ماموریت شناسایی هوایی تحریک آمیز خود که به شدت با نفوذ به حریم هوایی این کشور انجام می‌شود، پرداخت خواهد کرد. در این بیانیه همچنین عنوان شد:‌ هیچ تضمینی وجود ندارد که حوادث وحشتناکی مانند انهدام یک هواپیمای جاسوسی استراتژیک نیروی هوایی آمریکا بر فراز دریای شرقی (دریای ژاپن) رخ ندهد.

نماینده وزارت دفاع کره شمالی خاطرنشان کرد اوایل ژوئیه، هواپیماهای جاسوسی آمریکایی RC-135 و U-2S و همچنین یک پهپاد RQ-4B Global Hawk بر فراز شبه جزیره کره پرواز کردند، به ویژه از دوم تا نهم ژوئیه که طی آن چندین مورد نقض حریم هوایی کره شمالی توسط یک هواپیمای آمریکایی ثبت شده است.

این مقام افزود: «در حال حاضر ما حداکثر صبر و خویشتنداری را از خود نشان می‌دهیم؛ اما هر چیزی حدی دارد. تمام اقدامات تحریک آمیز آمریکا باید فورا متوقف شود.»

روسای جمهوری آمریکا و کره جنوبی، جو بایدن و یون سوک یول، «اعلامیه واشنگتن» را در ماه آوریل تصویب کردند که شامل گام‌هایی برای نشان دادن قابلیت‌های بازدارندگی، از جمله اعزام منظم زیردریایی‌های موشک بالستیک هسته‌ای آمریکا، ناوهای هواپیمابر به جمهوری کره و پرواز بمب افکن‌های آمریکایی است.

قطع گاز منطقه قره باغ توسط جمهوری آذربایجان

 ارمنستان می‌گوید که جمهوری آذربایجان جریان انتقال گاز به ناگورنو قره باغ را دوباره قطع کرده است. این در حالی است که روز گذشته بعد از شش ماه توقف، انتقال سوخت به این منطقه از سر گرفته شده بود. 

براساس گزارش آرمن پرس، خطوط لوله انتقال گاز از روز 9 جولای (18 تیر) با افت فشار مواجه شد و در نهایت به صفر رسید. به گفته شرکت نفت آرتساخ، با متوقف شدن انتقال گاز به این منطقه پمپ بنزین‌ها به زودی فعالیت خود را متوقف خواهند کرد.  

براساس گزارش خبرگزاری تاس، جمهوری آذربایجان از دسامبر 2022 منطقه ناگورنو قره باغ با جمعیت اکثریت ارمنی را تحت محاصره قرار داده است.

طبق گزارشها، صادرات برق و سوخت از جمهوری آذربایجان به قره باغ از ماه ژانویه گذشته و از 22 مارس انتقال گاز به این منطقه کامل متوقف شده است و جمعیت 120 هزاری در این منطقه را با فاجعه انسانی روبرو کرده است.

باکو اخیرا با استقرار یک ایست و بازرسی نظامی، مسیر مهم لاچین به قره باغ را مسدود کرده است؛ این تنها مسیر دسترسی ارمنستان به قره باغ است. این اقدام باکو با مخالفت‌های بین‌المللی روبه رو شد، به طوری که وزارت امور خارجه فرانسه از متحدان ارمنستان، با صدور بیانیه‌ای، خواستار بازگشایی راه ارتباطی قره باغ کوهستانی به ارمنستان از سوی جمهوری آذربایجان شده است.

 

درخواست پاپ برای توقف درگیری میان فلسطین و اسرائیل

پاپ فرانسیس خواهان توقف خشونت و درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان گفت: من با ناراحتی زیاد اخبار مربوط به خونریزی در سرزمین مقدس را شنیدم و از فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌خواهم به درگیری و خشونت پایان دهند.

پیش از این نیز وزارت خارجه فلسطین جنایات‌ ارتش رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان علیه فلسطینی‌های بی‌گناه و سرزمین و املاک و منازل و مقدساتشان را محکوم کرد.

وزارت خارجه فلسطین اعلام کرد: آنچه شامگاه شنبه در شهرک کفرقدوم رخ داد، ادامه جنایات‌ ارتش و شهرک نشینان است و در سایه درخواست‌ها و تصمیمات رسمی اسرائیل برای توزیع سلاح بیشتر بین شهروندان و فخرفروشی به آن و سیاست‌های یک بام و دو هوای بین‌المللی اتفاق افتاده است.

منبع : تابناک

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00