بازار طلا آخرین خبرها سیاسی سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان شنبه 24 تیر 1402
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان شنبه 24 تیر 1402
چکیده این مطلب : انتشار : 1402/04/24 - 11:01 0 نظر

گلدمگ: اعزام جنگنده‌های اف-16 آمریکا به تنگه هرمز، هشدار فرمانده ارتش پاکستان به طالبان افغانستان، اعلام قطع امید روسیه از احیای برجام، حذف رابرت مالی، معرفی نماینده جدید آمریکا در امور ایران و اعتراض چین به موضع انگلیس درباره هنگ کنگ، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

به گزارش سایت بازار طلا، اعزام جنگنده های اف-16 آمریکا به تنگه هرمز

 ایالات متحده آمریکا مدعی شد، تعدادی از جنگنده‌های اف-16 خود را به بهانه محافظت و ایمنی عبور و مرور کشتی‌ها به تنگه هرمز اعزام خواهد کرد.

به گزارش گلوبال نیوز، یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده روز جمعه به وقت محلی گفت که آمریکا در حال تقویت حضور و استفاده از جنگنده‌های خود در اطراف تنگه استراتژیک هرمز برای محافظت از کشتی‌هایی است که در این منطقه عبور و مرور می‌کنند.

این مقام دفاعی که نخواست نامش فاش شود و جزئیات عملیات نظامی در منطقه را ارائه کند، مدعی شد که جنگنده‌های اف-16 به کشتی‌هایی که از طریق آبراه حرکت می‌کنند، پوشش هوایی داده و دید ارتش را در منطقه افزایش می‌دهد تا یک عامل بازدارنده برای ایران باشد.

علاوه بر این، این مقام دفاعی به خبرنگاران گفت که ایالات متحده در حال بررسی تعدادی گزینه نظامی برای مقابله با تجاوزات فزاینده روسیه در آسمان سوریه است که تلاش‌ها برای حمله به یکی از رهبران گروه داعش در آخر هفته گذشته را پیچیده کرد.

این مقام از بیان جزئیات گزینه‌ها خودداری کرد، اما گفت که ایالات متحده هیچ سرزمینی را واگذار نخواهد کرد و به پرواز در بخش غربی کشور سوریه برای ماموریت‌های خود ادامه خواهد داد.

به ادعای این مقام دفاعی ایالات متحده، فعالیت نظامی روسیه که از ماه مارس افزایش پیدا کرده، ناشی از افزایش همکاری و هماهنگی بین مسکو، تهران و دمشق برای فشار بر آمریکا برای خروج از سوریه است.

هفته گذشته دریاسالار اولگ گورینوف، رئیس مرکز آشتی روسیه برای سوریه در اظهاراتی که رسانه دولتی سوریه منتشر کرد، گفت: ارتش روسیه و سوریه در حال انجام آموزش‌های مشترک هستند.

وی افزود که مسکو نگران پرواز پهپادهای ائتلاف به رهبری آمریکا بر فراز شمال سوریه است و آنها را نقض سیستماتیک پروتکل‌هایی خواند که برای جلوگیری از درگیری بین دو ارتش طراحی شده است.

هشدار فرمانده ارتش پاکستان به طالبان افغانستان

فرمانده ارتش پاکستان با اعلام نگرانی جدی خود نسبت به پناهگاه‌های امن تروریست‌ها در قلمروی افغانستان به هیات حاکمه موقف طالبان هشدار داد که به تعهدات خود پایبند باشند، در غیر این صورت نیروهای امنیتی پاکستان آماده ارائه پاسخ موثر هستند.

به ‌گزارش منابع رسمی پاکستان، در پی دو فقره حمله تروریستی چهارشنبه گذشته به نیروهای ارتش در ایالت بلوچستان، فرمانده ارتش این کشور با سفر به شهر کویته در جریان عملیات پاکسازی نیروهای امنیتی علیه تروریست‌ها قرار گرفت.

در پی حمله عناصر تروریستی به پادگان ارتش در شهر 'ژوب' 9 تن از نظامیان پاکستان کشته شدند و همزمان 3 نظامی دیگر نیز در پی حمله شبه‌نظامیان در منطقه 'سوئی' واقع در ایالت بلوچستان جان خود را از دست دادند.

ژنرال سید عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان طی سفر امروز خود به کویته گفت: عملیات علیه تروریست ها بی وقفه ادامه خواهد داشت و تا زمانی که خطر تروریسم از پاکستان ریشه کن نشود، نیروهای مسلح آرام نخواهند گرفت.

وی خطاب به طالبان افغانستان هشدار داد که آنان باید به تعهدات مندرج در پیمان دوحه پایبند باشند و نباید اجازه دهند تا قلمروی افغانستان توسط تروریست‌ها علیه دیگر کشورها استفاده شود.

فرمانده ارتش پاکستان مدعی دخالت اتباع افغانستانی در حملات تروریستی در آن کشور شد و اظهار داشت که تردد آزادانه و پناهگاه‌های امن گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان برای اسلام‌آباد بسیار نگران کننده است.

وی تاکید کرد: تداوم حملات به پاکستان از آن سوی مرز افغانستان غیرقابل تحمل است و پاسخ مؤثر نیروهای امنیتی پاکستان را در پی خواهد داشت.

روز گذشته نیز سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با ابراز تاسف از عملکرد طالبان افغانستان در رفع نگرانی‌های امنیتی اسلام‌آباد، گفت که هیات حاکمه موقف افغانستان بارها به تعهدات خود اذعان داشته و قول داده‌اند که نگرانی‌های پاکستان را رفع کنند؛ لذا اسلام‌آباد انتظار دارد تا کابل به وعده‌های خود عمل کند.

به تازگی نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان در واکنش به تصمیم طالبان مبنی بر نقل مکان اعضای گروه ضدپاکستانی تحریک طالبان از مرزهای دو کشور به داخل افغانستان گفت: این یک موضوع جدی است با این حال اقداماتی برای خنثی کردن تهدید تحریک طالبان پاکستان در حال انجام است. ما باید درک کنیم که این روند مدتی طول می کشد اما این روند آغاز شده است.

در عین حال، اسلام‌آباد در واکنش به پیشنهاد هیات حاکمه موقت افغانستان برای میانجیگری بین دولت پاکستان و گروه تحریک طالبان پاکستان، هر گونه مذاکرات سازش با این گروه تروریستی را منتفی دانست.‌

اعلام قطع امید روسیه از احیای برجام

 روز پنجشنبه، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه گفت، در حال حاضر انتظار هرگونه توافق جدید درباره برجام و توافق هسته ای ایران غیرواقعی است.

لاوروف طی نشست خبری در حاشیه اجلاس «اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا» به نام «آسه‌آن» در جاکارتا توضیح داد با توجه باقی‌ماندن کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا، انتظارات از حصول هرگونه توافق جدید برای احیای برجام در شرایط کنونی غیرواقعی است.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، وی در این‌ باره اظهار داشت: «من شک دارم که انتظار احیای برجام با روی کار آمدن یک دولت جدید [بالقوه] در آمریکا در یک سال آینده، به واقعیت نزدیک باشد. چه کسی می‌داند که آن دولت دموکرات خواهد بود یا جمهوری‌خواه.»

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «هیچ کس نمی‌تواند تضمین کند که این دولت جدید از ترفند خروج از برجام بار دیگر استفاده نکند. برجام به سادگی توسط آمریکا از بین رفت و علی‌رغم همه الزامات منشور سازمان ملل، واشنگتن از اجرای قطعنامه تصویب شده با اجماع در شورای امنیت خودداری کرد.»

طبق این گزارش، لاوروف در ادامه توضیحات خود گفت: «زمانی که دولت جدید جو بایدن در آمریکا به قدرت رسید، آنها گفتند که آماده بازگشت به برجام هستند، اما به جای اینکه تصمیمی برای احیای کامل قطعنامه شورای امنیت و خود برجام بگیرند، برای درخواست چیزهای بیشتری از تهران چانه‌زنی کردند.»

وی همچنین افزود: «رایزنی‌های غیررسمی و در سکوت خبری بین مقامات ایرانی و آمریکایی در مورد چگونگی احیای مذاکرات از طریق آزادسازی دارایی‌های ایران در خارج از کشور - که غیرقانونی مسدود شده‌اند - در ازای حل‌وفصل سرنوشت برخی از اتباع آمریکایی که در ایران با اتهامات کیفری روبرو هستند، انجام شده است.»

به نوشته تاس، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در پایان اظهار داشت: «ما فقط از سناریویی استقبال می‌کنیم که در آن، این روابط عادی شود، اما همانطور که گفتم این ارتباط چندانی با برجام ندارد.»

حذف رابرت مالی و معرفی نماینده جدید آمریکا در امور ایران

دفتر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با حذف نام و تصویر رابرت مالی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: این دفتر و کل تیم وزارت خارجه آمریکا همچنان در حال اجرای سیاست‌های ایالات متحده در قبال ایران هستند.

این توئیت در حالی منتشر شد که روز جمعه در حساب کاربری این گروه در توئیتر، عکس و نام آبرام پالی (پیلی) جایگزین نام و تصویر رابرت مالی شده بود.

شبکه خبری سی‌ ان ‌ان پیشتر به نقل از چند منبع آگاه گزارش داد به دنبال بازرسی امنیتی وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال سوء نگهداری از محتویات محرمانه از سوی رابرت مالی، دسترسی‌های امنیتی این مقام آمریکایی از اوایل سال جاری به حالت تعلیق درآمده و او در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برد.

این رسانه آمریکا به نقل از یک مقام آمریکایی ادامه داد: پس از شروع تحقیقات امنیتی وزارت خارجه آمریکا از مالی، او برای مدتی در سمت خود فعالیت می‌کرد اما اجازه دسترسی به اطلاعات محرمانه را نداشت.

سی ان ان نوشت، هنوز مشخص نیست کشف چه موضوعی باعث معلق شدن مجوز امنیتی رابرت مالی شده است. اقدام برای تعلیق دسترسی امنیتی مالی در وزارت خارجه آمریکا یا در داخل دولت جو بایدن به صورت گسترده اعلام علنی نشده، زیرا وزارت خارجه آمریکا او را در سمتش حفظ کرده و بیانیه‌ای درباره جایگزینی او صادر نکرده است.

روز چهارشنبه به وقت محلی در همین باره، متیو میلر (مت میلر) سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران همچنان از ارائه اطلاعات درباره پرونده مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که به دلیل تحقیقات در مرخصی اجباری و بدون حقوق بسر می‌برد، خودداری اما اعلام کرد که ارائه برخی اطلاعات درباره این پرونده به صلاح نیست.

میلر در پاسخ به پرسشی درباره نارضایتی رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از نامه وزارت خارجه این کشور درباره رابرت مالی (راب مالی) و اینکه آیا تحقیقات به پایان رسیده است یا خیر؟ گفت: ما در آن نامه چند نکته را روشن کردیم. اینکه در برخی موارد امکان ارائه اطلاعات وجود داشت و ما به دنبال تعامل و گفت وگو با آنها هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: حوزه‌های خاصی وجود دارد، بر اساس رویه ثابت قوه مجریه که مورد تائید و پشتیبانی رویه قضایی و دادگاه دیوان عالی است، ارائه برخی اطلاعات به کنگره صلاح نیست.

متیو میلر پیشتر (هشتم تیرماه) پس از مدت‌ها سکوت خبری رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، اعلام کرد: راب مالی در مرخصی است و آبرام پالی (پیلی) به عنوان جانشین موقت او در امور ایران ایفای نقش و فعالیت وزارت خارجه آمریکا در این زمینه را رهبری می‌کند.

همچنین روز گذشته (پنجشنبه 22 تیر) 18 سناتور آمریکایی در نامه‌ای خواستار تحقیق درباره وضعیت پرونده رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و علت تعلیق دسترسی‌ها و مجوز امنیتی وی شدند.

این هجده سناتور در نامه‌ای به بازرس کل وزارت خارجه دولت جو بایدن خوستار تحقیق درباره وضعیت این مقام وزارت خارجه شده‌اند.

سناتورهای آمریکایی در نامه خود نوشته‌اند: با توجه به مسئولیت‌ نماینده ویژه آمریکا درباره ایران و اهمیت آن در منافع امنیت ملی آمریکا، نسبت به اینکه وزارت خارجه، مجوز رابرت مالی را تعلیق کرده و در حال تحقیق درباره نحوه استفاده او از اطلاعات طبقه ‌بندی‌ شده و صرفا او را به مرخصی فرستاده است، نگران هستیم.

هجده سناتور آمریکایی در نامه خود خواسته‌اند که بازرس کل وزارت خارجه آمریکا تحقیقات مستقلی در مورد اینکه آیا وزارت خارجه به تمام قوانین و مقررات پایبند بوده یا خیر، انجام دهد.

اعتراض چین به موضع انگلیس درباره هنگ کنگ

«ژنگ زگوانگ»، سفیر چین در انگلیس با ثبت اعتراض رسمی کشورش در وزارت خارجه لندن، این وزارتخانه را به طرح صحبت‌های غلط درباره هنگ کنگ و مداخله در امور داخلی چین متهم کرد.

پایگاه اینترنتی «سی.جی.تی.ان» گزارش داد،‌ به تازگی مقام‌های «منطقه اداری ویژه هنگ کنگ» (SAR) فهرستی از چند مجرم هنگ کنگی تحت تعقیب به اتهام نقض امنیت ملی را منتشر نمودند.

مقام‌های پلیس هنگ کنگ جوایزی را برای اطلاعاتی که به دستگیری این مجرمان خارج نشین منجر شود، تعیین کردند؛ اما انگلیس که از این مجرمان با نام «فعالان دموکراسی‌خواه» یاد می‌کند به چین در ارتباط با این اقدام هشدار داد. «جیمز کلورلی»، وزیر امور خارجه انگلیس ادعا کرد:‌ «ما هیچ تلاشی از جانب چین برای ارعاب و ساکت ساختن افراد در بریتانیا و مناطق برون مرزی را تحمل نمی‌کنیم. بریتانیا همواره از حق جهانی آزادی بیان دفاع کرده و از آنهایی به خاطر آن، هدف برخورد قرار می‌گیرند حمایت می‌کند.»

سفیر چین در متن اعتراض رسمی خود به انگلیس یادآوری کرد پلیس هنگ کنگ مطابق با قوانین برای این افراد حکم بازداشت صادر کرده است. ژنگ بیان کرد، مقام‌های این نیرو بر مبنای انصاف، عدالت و حقانیت از ثبات و سعادت هنگ کنگ حراست می‌کنند.

ژنگ زگوانگ صحبت‌های مقام‌های انگلیسی درباره هنگ کنگ را بی‌ملاحظه خواند و کلورلی را به تشویق به حمایت از مجرمان متهم کرد. این دیپلمات چینی درباره سخنان کلورلی گفت:‌ «این صحبت‌ها مداخله گستاخانه در امور داخلی چین و نقض شدید قوانین بین‌المللی و هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌المللی هستند.»

این سفیر چین تاکید کرد، جامعه هنگ کنگ از زمان اجرای قوانین امنیت ملی از هماهنگی و ثبات بهره‌مند شده و اقتصاد آن به شکل پایدار در حال بهبود است و از حقوق انسانی و آزادی شهروندان هنگ کنگی به خوبی محافظت می‌شود.

ژنگ همچنین گفت، بریتانیا بعد از آنکه هنگ کنگ را به چین واگذار کرد، دیگر هیچ حاکمیت یا حق «نظارت» بر این منطقه ندارد. او از مقام‌های دولت انگلیس خواست، ذهنیت منسوخ استعمارگرانه خود و هر گونه حرف یا اقدامی که به حاکمیت قانون در هنگ کنگ آسیب وارد می‌کند را کنار بگذارند.

پلیس هنگ کنگ روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، برای هشت فردی که از بابت ارتکاب جرایم امنیت ملی تحت تعقیب هستند از دادگاه درخواست حکم بازداشت کرده است.

منبع : تابناک

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00