بازار طلا آخرین خبرها سیاسی سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان سه شنبه 27 تیر 1402
  سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان سه شنبه 27 تیر 1402
چکیده این مطلب : انتشار : 1402/04/27 - 13:19 0 نظر

گلدمگ: دیدار اردوغان و بن سلمان و امضای قرارداد فروش پهپاد به عربستان، گفت‌وگوی مشاور امنیت ملی آمریکا و نخست‌وزیر قطر درباره برجام، گفتگوی بایدن و نتانیاهو علیه ایران، برگزاری نشست پنج جانبه درباره لبنان در قطر و رد ادعای جمهوری آذربایجان درباره قره باغ از سوی روسیه از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

به گزارش سایت بازار طلا، دیدار اردوغان و بن سلمان و امضای قرارداد فروش پهپاد به عربستان

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد‌ سعودی، دوشنبه شب (17 جولای)، در کاخ «السلام» شهر جده عربستان سعودی از «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه استقبال کرد. 

به گزارش خبرگزاری آناتولی، مراسم استقبال رسمی از اردوغان، با نواختن آهنگ سرود ملی ترکیه و عربستان سعودی ادامه یافت و پس از سلام نظامی به اردوغان دیدار دوجانبه هیأت‌های همراه آغاز شد.

 

 

 

«امینه اردوغان» همسر رئیس‌جمهوری ترکیه، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه، «آلپ ارسلان بیرقدار» وزیر انرژی و منابع طبیعی، «یاشار گولر» وزیر دفاع ملی، «محمد فاتح کاجیر» وزیر صنعت و فناوری، «عمر بولات» وزیر تجارت، «عمر چلیک» معاون حزب عدالت و توسعه، «ابراهیم کالین» رئیس سازمان اطلاعات و «فخرالدین آلتون» مدیر ارتباطات ریاست جمهوری در این سفر، اردوغان را همراهی می‌کنند.

شبکه «الاخباریه» عربستان سعودی نیز گزارش داد که پس از پایان مراسم استقبال رسمی از اردوغان، مذاکرات رسمی دو طرف در خصوص همکاری‌ها و روابط دوجانبه سعودی - ترکی آغاز شد. 

پیشتر، رسانه‌های ترکیه گزارش داده بودند که سفر دوره‌ای اردوغان به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که از عربستان آغاز می‌شود، احتمالا سرمایه‌گذاری‌هایی به ارزش بیش از 50 میلیارد دلار برای ترکیه جلب خواهد کرد. روزنامه ترکیه‌ای حریت گزارش داده بوده که انتظار می‌رود، قراردادها با امارات حدود 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به همراه داشته باشد و سرمایه‌گذاری سایر کشورهای عربی 10 میلیار دلار باشد.

وزارت دفاع عربستان سعودی، امروز (سه‌شنبه) گزارش داد که در جریان سفر رجب طیب اردوغان به این کشور، قراردادهایی با شرکت ترکیه‌ای «بایکار» سازنده هواپیماهای بدون سرنشین امضا شده است.

در بیانیه‌ وزارت دفاع عربستان در توییتر آمده است: «ولی‌عهد و رئیس جمهور ترکیه شاهد امضای تعدادی از توافقنامه‌های دوجانبه بین دو کشور هستند که شامل طرح اجرایی برای همکاری در زمینه‌های توانمندسازی‌ها، صنایع دفاعی، تحقیق و توسعه و دو قرارداد خرید بین وزارت دفاع و شرکت ترکیه‌ای بایکار می‌شود.

 

خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داد که، دوشنبه شب ترکیه و عربستان در جریان مذاکرات هیأت‌های بلندپایه دو طرف، توافق‌نامه‌هایی در زمینه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم، صنایع دفاعی، انرژی، دفاع و ارتباطات امضا کردند که عبارتند از: 

- یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تقویت سرمایه‌گذاری مستقیم میان ترکیه و عربستان سعودی که به امضای «بوراک داغلی اوغلو» رئیس دفتر سرمایه‌گذاری در ریاست جمهوری ترکیه و خالد الفالح وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی رسید.

- یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ارتباطات بین بخش ارتباطات در ریاست جمهوری ترکیه و وزارت رسانه در عربستان سعودی که به امضای فخرالدین آلتون، رئیس بخش ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه و سلمان بن یوسف الدوساری، وزیر رسانه عربستان سعودی رسید.

- طرح اجرایی همکاری میان وزارتخانه‌های دفاع ترکیه و عربستان که به امضای یاشار گولر و شاهزاده خالد بن سلمان آل سعود، وزرای دفاع دو کشور رسید.

- یادداشت تفاهم در بخش انرژی میان وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه و وزارت انرژی سعودی که به امضای «الپ ارسلان بیرقدار» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه و شاهزاده «عبدالعزیز بن سلمان آل سعود» وزیر انرژی سعودی رسید.

- توافقنامه همکاری میان وزارت دفاع سعودی و شرکت بایکار که به امضای «خلوق بیرقدار» مدیرکل شرکت ترکی و «خالد بن حسین البیاری» معاون وزیر دفاع سعودی رسید. 

شبکه خبری «العربیه» پیشتر اعلام کرده بود که اردوغان، دوشنبه در چارچوب یک تور سه مرحله‌ای به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، به عربستان سعودی سفر می‌کند تا به دنبال فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری برای اقتصاد ترکیه باشد. وی با همراهی 200 تاجر قرار است پس از جده به قطر و امارات برود.

گفت‌وگوی مشاور امنیت ملی آمریکا و نخست‌وزیر قطر درباره برجام

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، دوشنبه شب با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید تلفنی گفت‌و‌گو کرد.

به نوشته الجزیره، طی این گفت‌وگوی تلفنی پرونده‌های گوناگون از جمله توافق هسته‌ای با ایران مورد بررسی قرار گرفت. 

به نوشته خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، روابط دوجانبه آمریکا و قطر و شراکت راهبردی دو کشور، چندین مسئله منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به خصوص پرونده هسته‌ای ایران و بحران روسیه و اوکراین و راه‌های حل مسالمت‌آمیز آن در گفت‌وگوی میان محمد بن عبدالرحمن آل ثانی و سالیوان بررسی شد. دو طرف همچنین درباره تحولات اوضاع در لبنان، افغانستان و ضرورت تداوم حمایت بشردوستانه از مردم این کشور رایزنی کردند. 

نخست‌وزیر قطر، همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با «باب منندز» رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، روابط دو کشور، راه‌های تقویت آن و موضوعات مورد اهتمام مشترک را بررسی کرد.

گفتگوی بایدن و نتانیاهو علیه ایران

 «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید شامگاه دوشنبه از تماس تلفنی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی خبر داد.

کربی طی نشست خبری در کاخ سفید، گفت که بایدن و نتانیاهو در این تماس تلفنی، درباره هماهنگی‌ها برای تقابل با ایران به روش‌های مختلف از جمله رزمایش‌های نظامی مشترک گفتگو کرده و شراکت واشنگتن-تل‌آویو را سنگ بنای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی دانستند.

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، وی درباره این گفتگوی تلفنی توضیح داد: «بایدن نگرانی خود را از ادامه گسترش شهرک‌سازی‌ها [صهیونیست‌نشین] ابراز کرد و از او خواست از اقدامات یکجانبه [علیه فلسطینیان] خودداری کند».

این مقام امنیتی کاخ سفید با بیان اینکه رئیس جمهور آمریکا بر لزوم اجماع داخلی در رژیم صهیونیستی برای طرح تغییرات قضایی نتانیاهو تاکید کرد، اظهار داشت: «تماس بین بایدن و نتانیاهو به این معنا نیست که ما نگران اصلاحات قضایی و اقدامات افراطی نیستیم».

طبق این گزارش، کربی در ادامه خبر داد که بایدن و نتانیاهو برای دیدار دوجانبه که احتملا پیش از پایان سال 2023 میلادی باشد، توافق کرده و کار بر روی جزئیات این دیدار همچنان ادامه دارد.

به نوشته الجزیره، وی همچنین افزود که نتانیاهو و «ایتمار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم جعلی صهیونیستی بابت اظهارات «مضحک» درباره دخالت آمریکا در امور داخلی این رژیم عذرخواهی کردند.

کاخ سفید نیز با صدور بیانیه‌ای درباره این تماس تلفنی، نوشت: «بایدن بر تعهد آهنین و تزلزل‌ناپذیر خود به امنیت اسرائیل تاکید کرد و اقدامات تروریستی اخیر علیه شهروندان اسرائیلی را محکوم کرد».

در این بیانیه آمده است: «رئیس جمهور بر لزوم اتخاذ تدابیری برای حفظ پایداری راهکار دو دولتی و بهبود وضعیت امنیتی در کرانه باختری تاکید کرد. او گام‌های امیدوارکننده‌ توسط تشکیلات خودگردان فلسطین برای بازگرداندن کنترل امنیتی در جنین و دیگر مناطق کرانه باختری را تایید کرد».

برگزاری نشست پنج جانبه درباره لبنان در قطر

نشست پنج‌جانبه عربستان سعودی، قطر، مصر، آمریکا و فرانسه درباره لبنان با حضور نمایندگان این کشورها در دوحه پایتخت قطر برگزار شد.

بنابر گزارش شبکه المنار، حاضرین در این نشست درباره پیگیری و حمایت از تلاش‌های «جان ایو لودریان» فرستاده ویژه رئیس جمهور فرانسه در لبنان و نیز سفرهای او به کشورهای منطقه توافق کردند.

المنار در گزارشی این سوال رو مطرح کرد که آیا حمایت از لودریان به معنای اعلام حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی از نقشه راهی است که وی برای حل بحران ریاست جمهوری لبنان مناسب می‌داند؟

شبکه الجزیره نیز گزارش داد که حاضرین در نشست دوحه با صدور بیانیه‌ای بر پایبندی به حاکمیت لبنان و استقلال آن تأکید کردند.

در این بیانیه بر پایبندی پارلمان لبنان به مسئولیت قانونی خود و انتخاب رئیس جمهور این کشور تأکید شده و آمده است: «در این نشست اتخاذ تصمیماتی علیه کسانی که در برابر انتخاب رئیس جمهور جدید کارشکنی می‌کنند، بررسی شد».

لبنان، از هشتم آبان  سال گذشته در پی پایان دوره ریاست‌جمهوری میشل عون، تاکنون با خلأ ریاست‌‌جمهوری مواجه بوده و پارلمان این کشور با وجود برگزاری چندین جلسه، هنوز موفق به انتخاب رئیس‌جمهوری توافقی نشده است.

رد ادعای جمهوری آذربایجان درباره قره باغ از سوی روسیه

 اتهام‌زنی جمهوری آذربایجان به روسیه مبنی بر عدم اجرای کامل توافقات سه‌جانبه توسط نیروهای حافظ صلح روس در منطقه قره‌باغ کوهستانی، با واکنش مسکو همراه شد.

وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه شامگاه دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: «روسیه همواره به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان احترام گذاشته است، اما این امر لزوم حل‌وفصل اوضاع در قره‌باغ از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز را نفی نمی‌کند».

پیش از این، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان مدعی شده بود که بیانیه دستگاه دیپلماسی روسیه در تاریخ 15 جولای در مورد وضعیت قره‌باغ کوهستانی، با بیانیه دوجانبه در مورد همکاری‌های متحدانه دو طرف مطابقت ندارد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت امور خارجه روسیه این بیانیه را پس از دیدار «آندری رودنکو» معاون وزیر خارجه این کشور با «پولاد بلبل اوغلو» سفیر باکو در مسکو منتشر کرد.

در این بیانیه ضمن نادرست توصیف شدن اظهارات وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، تاکید شده که فدراسیون روسیه همواره به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان احترام گذاشته و بر مبنای همین رویکرد با آن رفتار می‌کند.

وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو کاملاً به روح و متن بیانیه دوجانبه در مورد تعامل متحدانه متعهد است، افزود: «در عین حال، این امر وظیفه ترویج همه‌جانبه روند عادی‌سازی روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان، حل‌وفصل همه مسائل در دستورکار، از جمله تضمین حقوق و امنیت مردم قره‌باغ کوهستانی، منحصراً از طرق مسالمت‌آمیز سیاسی و دیپلماتیک را نفی نمی‌کند».

باکو اخیرا با استقرار یک ایست و بازرسی نظامی مسیر مهم لاچین به قره باغ را مسدود کرده است. این تنها مسیر دسترسی ارمنستان به قره باغ است. این اقدام باکو با مخالفت‌های بین‌المللی روبرو شده به طوریکه وزارت امور خارجه فرانسه از متحدان ارمنستان، با صدور بیانیه‌ای خواستار بازگشایی راه ارتباطی قره باغ کوهستانی به ارمنستان از سوی جمهوری آذربایجان شده است.

 

منبع : تابناک

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00