بازار طلا آخرین خبرها سیاسی سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان پنجشنبه 29 تیر 1402
 سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان پنجشنبه 29 تیر 1402
چکیده این مطلب : انتشار : 1402/04/29 - 11:38 0 نظر

گلدمگ:  آتش زدن سفارت سوئد در بغداد توسط حامیان مقتدا صدر، آمادگی ایران برای کمک به بازسازی سوریه، نشست نظامیان عالی‌رتبه ارمنستان و آمریکا در واشنگتن، دیدار اردوغان با رئیس امارات در ابوظبی و متهم شدن عمران خان به افشای اسرار دولتی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

به گزارش سایت بازار طلا، آتش زدن سفارت سوئد در بغداد توسط حامیان مقتدا صدر

وزارت‌خارجه‌های کشورهای عراق و سوئد در بیانیه‌هایی، اقدام طرفداران جریان صدر عراق در آتش زدن ساختمان سفارت سوئد در بغداد را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای آتش زدن سفارت سوئد در بغداد را که بامداد امروز پنجشنبه به دست جمعی از حامیان مقتدا صدر انجام شد، به شدت محکوم کرد.

این وزارتخانه در بیانیه خود تاکید کرد، این اقدام در چارچوب حمله به هیات‌های دیپلماتیک و به خطر انداختن امنیت آنها قرار می‌گیرد.

در ادامه این بیانیه نیز آمده است: دولت عراق به مسئولان امنیتی مربوطه دستور داد تا تحقیقی فوری را در این خصوص آغاز کرده و اقدامات امنیتی لازم برای روشن شدن ابعاد مبهم این اقدام و شناسایی هویت و محاکمه عاملان آن در پیش گرفته شود.

وزارت خارجه سوئد نیز در واکنش به یورش به ساختمان سفارتش در بغداد با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: ما همه حملات به دیپلمات‌ها و کارمندان نهادهای بین‌المللی را محکوم می‌کنیم؛ حملات به سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌ها به منزله نقض جدی توافقنامه وین است.

این وزارتخانه در ادامه مقامات عراقی را مسئول حفاظت از هیات‌های دیپلمات و کارمندان آن دانست و تاکید کرد که تمامی کارمندان سفارتش در بغداد در حال حاضر در امنیت هستند و وزارتخانه منظم با آنها در تماس است.

پس از آنکه پلیس سوئد با برگزاری تجمع کوچکی مقابل سفارت عراق در استکهلم برای اهانت به قرآن کریم و پرچم عراق موافقت کرد، گروهی از حامیان جریان صدر عراق به رهبری مقتدا صدر بامداد پنجشنبه تظاهراتی را برپا کرده و ساختمان سفارت سوئد در بغداد را آتش زدند.

سلوان مومیکا، پناهنده عراق در سوئد، 28 ژوئن مصادف با روز عید قربان، مقابل بزرگترین مسجد شهر استکهلم به قرآن کریم اهانت کرد.

هم‌زمان خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که نیروهای ضد شورش پلیس عراق از جریان آب پرفشار برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در اطراف سفارت سوئد در بغداد استفاده کردند.

این خبرگزاری در ادامه گزارش داد، نیروهای پلیس عراق از باتوم برقی هم برای دور کردن تظاهرکنندگان از ساختمان سفارت استفاده کردند.

هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم توسط سلوان مومیکا موجی از محکومیت‌ها را در سراسر جهان به دنبال داشت و عراق از سوئد خواست این فرد موهن را تحویل دهد.

سران بسیاری از کشورها، دبیرکل اتحادیه عرب و رئیس شورای همکاری خلیج فارس نیز این اقدام را محکوم کردند.

آمادگی ایران برای کمک به بازسازی سوریه

«امیرسعید ایروانی»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد، در نشست روز چهارشنبه، 28 تیر ماه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد وتوی قطعنامه سوریه توسط روسیه ذیل دستورکار توسل به وتو اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ارائه کمک‌های بشردوستانه بدون سیاسی کاری و هرگونه پیش شرطی و بر اساس اصول انسانی، بی‌طرفی و عدم تبعیض حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه ملاحظات سیاسی نباید مانع ارسال کمک‌ها به نیازمندان باشد، خاطرنشان کرد: اطمینان از ارسال کمک‌های بی‌طرفانه و غیرسیاسی به تمام مناطق سوریه برای نجات جان افراد و دستیابی به آسیب پذیرترین افراد ضروری است. با این حال، رعایت و احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و وحدت ملی سوریه در این فرآیند بسیار مهم است.

ایروانی اضافه کرد: برنامه ریزی کمک‌های بشردوستانه به سوریه باید به گونه‌ای باشد که به بازسازی زیرساخت‌ها و تقویت اقتصاد سوریه کمک کند. حمایت از توسعه پایدار و بلندمدت در سوریه حیاتی است.

این دیپلمات ارشد ایرانی، ادامه تحریم‌های یکجانبه را مانع مهمی برای بهبود وضعیت انسانی و اقتصادی سوریه خواند و گفت: این اقدامات غیرقانونی بر اقتصاد و زندگی مردم تأثیر منفی گذاشته و در عین حال ظرفیت دولت را برای ارائه خدمات اساسی محدود کرده است.

به گفته وی، با توجه به زلزله اخیر در سوریه، لغو این اقدامات ناعادلانه (تحریم‌ها) بسیار مهم‌تر است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با ذکر این نکته که متأسفیم شورای امنیت نتوانست در مورد قطعنامه سازوکار فرامرزی در سوریه به توافق برسد، خاطرنشان کرد: با این حال، ما از تصمیم حاکمیتی دولت جمهوری عربی، سوریه را که در 13 ژوئیه 2023، اعطای مجوز برای یک دوره شش ماهه به سازمان ملل متحد و آژانس‌های تخصصی مربوطه برای استفاده از گذرگاه مرزی باب الهوی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم نیازمند در منطقه شمال غرب این کشور اعلام کرده، استقبال می‌کنیم. امیدواریم در ارائه کمک‌های بشردوستانه، سازمان ملل و آژانس‌های مربوطه آن به نگرانی‌های مشروع دولت سوریه ـ که شامل نگرانی از انحراف کمک‌ها به سازمان‌های تروریستی در منطقه شمال غرب و توزیع شفاف و بدون تبعیض کمک‌هاست ـ مورد توجه قرار دهد.

وی بیان کرد: جمهوری عربی سوریه بارها تأکید کرده است که سازوکار فرامرزی، حاکمیت و تمامیت ارضی آن را تضعیف می‌کند و فرصتی را برای گروه‌های تروریستی فراهم می‌کند تا از کمک‌های بشردوستانه برای منافع خود بهره برداری کنند. این وضعیت نگرانی‌های مشروعی را در مورد نیات غرب ایجاد می‌کند، مبنی بر اینکه کشورهای غربی به دنبال تجزیه سوریه و ایجاد یک منطقه خودگردان به رهبری تروریست‌ها در شمال غرب باشند.

ایروانی با بیان اینکه ادامه حمایت از این گذرگاه مرزی از طریق کمک‌های بشردوستانه این نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند، اظهار داشت: کشورهای غربی باید در رویکرد خود تجدید. نظر کنند؛ رویکردی که به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه کاملاً احترام بگذارد و از مشروعیت بخشیدن به گروه‌های تروریستی در ادلب از طریق کمک‌های بشردوستانه خودداری کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: کشورهای غربی به جای تداوم فضایی که این گروه‌های تروریستی را که میلیون‌ها تن را به گروگان گرفته‌اند، قادر می‌سازد فعالیت‌های غیرقانونی خود را دنبال کنند، باید محیطی را ایجاد کنند که گفت‌وگو بین دولت سوریه و طرف‌های مربوطه را تشویق کند. به این ترتیب، می‌توان تروریست‌ها را متقاعد کرد که سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به مداخلات خارجی که تمامیت ارضی سوریه را نقض می‌کند، پایان دهند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران بر تعهد خود برای ادامه حمایت از مردم و دولت سوریه در غلبه بر تهدیدات تروریسم و اشغال خارجی تأکید می‌کند و آماده کمک به بازسازی این کشور، تضمین وحدت و حفظ تمامیت ارضی سوریه هستیم.

نشست نظامیان عالی‌رتبه ارمنستان و آمریکا در واشنگتن

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان و معاون اول وزیر دفاع این کشور در جریان سفری کاری به واشنگتن با رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع ارمنستان چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در چارچوب کنفرانسی که در واشنگتن برگزار می‌شود، ژنرال ادوارد آسریان، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و معاون اول وزیر دفاع ارمنستان و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ملاقات کردند. در حین این گفت‌وگوها، بر اهمیت برنامه امنیتی میان ارمنستان و ایالات متحده تحت عنوان مشارکت گاردملی کانزاس – ارمنستان تاکید شد.

ژنرال آسریان در یک سفر کاری به ایالات متحده رفته و در کنفرانسی که به مناسبت سی‌امین سالگرد برنامه مشارکت ایالتی وزارت دفاع و گارد ملی برگزار شد، شرکت کرد.

واشنگتن اوایل تیرماه برای چندمین بار میزبان نشست وزرای خارجی آمریکا، ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای بررسی مناقشه قره‌باغ بود. تنش‌ها بار دیگر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر لاچین بالا گرفته است.

مسدودی منطقه مشترک زمینی بین ارمنستان و قره‌باغ چند روز پیش از آن اتفاق افتاد که سران دو کشور قرار بود در بروکسل و در مذاکرات صلح به میانجیگری اتحادیه اروپا شرکت کنند و در عین حال، دولت مستقر در قره‌باغ به مسکو تاکید می‌کرد تا از رفت و آمد آزاد در کریدور لاچین اطمینان حاصل کند.

دیدار اردوغان با رئیس امارات در ابوظبی

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در پایان سفر منطقه‌ای خود پس از عربستان و قطر به ابوظبی رفت و با «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس امارات دیدار کرد.

رئیس جمهور ترکیه سه‌شنبه نیز در سفری به دوحه با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار و درباره پاره‌ای از پرونده‌ها از جمله روابط دوجانبه و شراکت راهبردی بین دو کشور گفت‌وگو کرد.

«هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه و شمار دیگری از وزرای این کشور از جمله وزیر انرژی و منابع طبیعی، وزیر دفاع، صنایع و فنآوری، رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه و رئیس اداره ارتباطات دفتر ریاست جمهوری این کشور، اردوغان را در این سفر همراهی می‌کردند.

بنا بر گزارش وبگاه «الخلیج اونلاین»، بن زاید در این خصوص در حساب توئیتری خود نوشت: «از دیدار با رئیس جمهور ترکیه در ابوظبی خرسند شدم و در این دیدار تقویت روابط دوجانبه، تقویت همکاری اقتصادی و توسعه‌ای بین امارات و ترکیه و اهمیت ایجاد تحولات مثبت در منطقه در راستای حمایت از صلح، ثابت و شکوفایی و تأمین منافع ملت‌ها بررسی شد.»

حدود یک ماه پیش نیز بن زاید در سفری به ترکیه با اردوغان دیدار کرد. در این دیدار چندین توافقنامه مشترک به ارزش 50.7 میلیارد دلار امضا و همچنین توافق مشترک برای ایجاد «کمیته عالی راهبردی» دو کشور اعلام شد.

بنا بر این گزارش،.  چند توافقنامه نیز در حضور روسای دو کشور با هدف تنوع‌بخشی به حوزه‌های شراکت راهبردی فراگیر دوجانبه و توسعه افق‌های همکاری امضا شد.

متهم شدن عمران خان به افشای اسرار دولتی

رنا ثناءالله، وزیر کشور پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد، پرونده قضایی جدیدی علیه «عمران خان»، نخست وزیر سابق این کشور به اتهام افشای اسرار رسمی گشوده شده است.

به نوشته «رویترز»، منشا این پرونده یک نامه دیپلماتیک تبادل شده بین واشنگتن و اسلام آباد است که عمران خان با نشان دادن آن ادعا کرده که سند دسیسه چینی آمریکا برای سرنگون کردن دولتش است.

واشنگتن دست داشتن در چنین دسیسه‌ای را رد کرده است.

وزیر کشور پاکستان گفت، عمران خان سال گذشته میلادی برای تاکید بر ادعای غلط دسیسه چینی واشنگتن برای سرنگون شدنش «سندی حاوی اسرار رسمی را افشا کرده است.»

او گفت، دولت اسلام آباد معتقد است نخست وزیر سابق از سند حاوی اسرار رسمی سوءاستفاده و با این کار به روابط خارجی پاکستان آسیب وارد کرده و به خاطر این کار اتهامات کیفری علیه عمران خان مطرح خواهد شد.

عمران خان از زمانی که آوریل سال گذشته در یک رأی‌گیری پارلمانی از قدرت کنار گذاشته شد، درگیر کشمکش‌ با ارتش و دولت «شهباز شریف»، جانشینش در نخست وزیری پاکستان بوده است. او می‌گوید این رأی‌گیری با دسیسه‌چینی آمریکا توسط ژنرال‌های ارشد ارتش  سازمان‌دهی شد. ارتش اما این موضوع را تکذیب می‌کند.

به نوشته «آسوشیتدپرس» حامیان عمران خان پس از دستگیری وی به اتهام اختلاس در 9 ماه می، به تاسیسات ارتش پاکستان حمله کردند. عمران خان هفتاد ساله قهرمان سابق بین‌المللی ورزش کریکت که بعدا سیاستمدار  شد، از زمان برکنار شدن در سال گذشته میلادی با رای عدم اعتماد، با پرونده‌های متعدد بر مبنای اتهاماتی شامل فساد، تروریسم و تحریک مردم به خشونت در اعتراضات مرگبار ماه می روبه رو شده است. او در بسیاری از این پرونده ها وثیقه گذاشته است.

در ماه می، هزاران هوادار به تاسیسات نظامی در سراسر کشور حمله و آنها را تخریب کردند؛ از جمله یک پایگاه هوایی، چند پادگان نظامی، خانه یک ژنرال و مقر ارتش. بیش از 5000 تن از آنها دستگیر، ولی بیشتر آن‌ها  بعدا آزاد شدند. تظاهرات آنها بعد از حکم دادگاه عالی پاکستان به آزادی عمران خان به قید وثیقه، فروکش کرد.

وزیر کشور پاکستان توضیح داد اتهام جدید مطرح علیه عمران خان به دلیل حرکت او در سخنرانی خطاب به جمعی از حامیانش بعد از سرنگونی دولتش است.

عمران خان در این سخنرانی سند مورد مناقشه را به دست گرفته و  آن را «مدرک» تهدید شدنش و دسیسه چینی مخالفانش و واشنگتن برای سرنگونی او خواند.

اعظم خان، منشی سابق عمران خان که بعد از خشونت‌های ماه می از او رویگردان شد، در بیانیه‌ای ضبط شده به دادگاه پاکستان اعلام کرد، سندی که عمران خان در این سخنرانی تکان داد نامه‌ دیپلماتیک اسد مجید، سفیر سابق پاکستان در آمریکا به وزارت امور خارجه اسلام آباد بوده است.

اعظم خان گفت، محتوای این سند درباره سفر عمران خان به مسکو همزمان با عملیات ارتش روسیه در فوریه 2021 در اوکراین بوده است.

او همچنین بیان کرد عمران خان «در یک سند رمزنگاری شده حاوی اسرار رسمی دخل و تصرف کرد» در حالی که به او اخطار داده بود چنین کاری نکند. اعظم خان گفت، عمران خان بعدا در پاسخ به درخواست او برای پس دادن سند گفته که گم شده است.

رنا ثناالله گفت، دولت پاکستان باید این سند را از عمران خان پس بگیرد و بر این باور است که هنوز دست عمران خان است. او به عمران خان هشدار داد: «افشای اسرار رسمی جرم است.»

عمران خان در واکنش به سخنان وزیر کشور پاکستان ابتدا اعلام کرد تا زمانی که مستقیم بیانیه منشی سابقش به دادگاه را نشنود، شهادت او علیه خود را باور نمی‌کند.

او روز چهارشنبه در توئیتی نوشت: «مقامات بی کفایت حقه باز فعلی پاکستان  در تلاش شدید برای کشاندن من به هر پرونده ای، به دنبال سلب صلاحیت و زندانی کردن من هستند. اما بار دیگر خودزنی کردند. آنها فرصتی به من دادند تا کل نمایش نامه رمزنگاری شده را افشا کنم. فردا جزئیاتی سانسور نشده را ارائه خواهم کرد تا نشان دهم چطور این دسیسه برای سرنگون کردن دولتی با بهترین عملکرد اقتصادی هفده سال اخیر و به قدرت رساندن حقه بازها و عاملان پولشویی و زمینگیر شدن کشور اجرا شد.»

منبع : تابناک

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00