بازار طلا آخرین خبرها سیاسی سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان شنبه 31 تیر 1402
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان  شنبه 31 تیر 1402
چکیده این مطلب : انتشار : 1402/04/31 - 11:17 0 نظر

گلدمگ: شلیک چندین موشک کروز کره شمالی به سمت دریای زرد، هشدار پاشینیان درباره وقوع جنگ جدید میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، رزمایش نیروی زمینی سوریه در مناطق بیابانی، اعلام میزان بودجه نظامی عربستان سعودی و ترور رئیس تیم برنامه جهانی غذا در جنوب یمن از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

به گزارش سایت بازار طلا،شلیک چندین موشک کروز کره شمالی به سمت دریای زرد

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد، کره شمالی امروز (شنبه) چندین موشک کروز به طرف دریای زرد شلیک کرد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، به گفته ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، مقامات اطلاعاتی کره جنوبی و آمریکا این پرتاب‌ها را که حدود ساعت چهار صبح به وقت محلی شلیک شدند، تحلیل کردند تا اطلاعات بیشتری درباره نوع موشک‌های شلیک شده و دیگر جزئیات به دست آورند.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی ضمن تاکید بر اینکه با دقت فعالیت‌های کره شمالی را زیر نظر دارد، اعلام کرد: ارتش ما ضمن همکاری نزدیک با آمریکا و حفظ وضعیت آماده‌باش، نظارت و هوشیاری را تقویت کرده است.  

این پرتاب‌ها سه روز پس از آن صورت گرفت که کره شمالی دو موشک بالستیک کوتاه برد را به طرف دریای شرقی شلیک کرد.

این پرتاب‌ها همچنین در بحبوحه تشدید تنش‌ها در شبه‌جزیره کره به دنبال استقرار یکی از زیردریایی‌های اتمی آمریکا به بندر بوسان پس از 40 سال و نشست افتتاحیه گروه مشورت اتمی آمریکا-کره جنوبی در چند روز گذشته انجام شدند.

روز جمعه زیردریایی موشک بالستیک هسته‌ای کلاس اوهایو آمریکا به نام "یو.اس.اس کنتاکی" پس از یک سفر سه روزه، بندر بوسان را ترک کرد؛ سفری که یک نمایش قدرت در برابر تهدیدات نظامی کره شمالی بود. کره شمالی حضور این زیردریایی در کره جنوبی را محکوم کرد.

هشدار پاشینیان درباره وقوع جنگ جدید میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، باکو را به «نسل‌کشی» در قره‌باغ متهم کرد و گفت که جنگ جدید با جمهوری آذربایجان «بسیار محتمل» است.

پاشینیان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه که جمعه منتشر شد، اظهار کرد: تا زمانی که پیمان صلح امضا و به تصویب پارلمان‌های دو کشور نرسد وقوع یک جنگ (جدید با جمهوری آذربایجان) بسیار محتمل است.

پس از آنکه جمهوری آذربایجان در اوایل ماه ژوئیه گذرگاه لاچین میان قره‌باغ و ارمنستان را موقتا مسدود کرد، تنش‌ها میان دو کشور دوباره اوج گرفت.

مسدود شدن این گذرگاه نگرانی‌هایی درباره بروز بحران انسانی در قره‌باغ که با کمبود مواد غذایی، دارو و برق مواجه است، ایجاد کرد.

پاشینیان با اشاره به بحران قره‌باغ گفت: ما از آماده شدن برای وقوع نسل‌کشی حرف نمی‌زنیم بلکه از جریان داشتن فرایند نسل‌کشی سخن می‌گوییم.

تاکنون چندین دور مذاکره میان باکو و ایروان به میزبانی روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا انجام شده اما پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

پاشینیان از غرب و روسیه خواست فشار بر باکو را افزایش داده تا محاصره قره‌باغ را لغو کند.

وی افزود: منطق برخی محافل غربی این است که روسیه به همه انتظاراتی که داریم عمل نمی‌کند. از سوی دیگر، روسیه هم درباره غرب همین را به ما می‌گوید.

نخست وزیر ارمنستان، باکو را به دنبال کردن «سیاست پاکسازی نژادی» متهم کرد و گفت که مذاکرات دو کشور به دلیل «لفاظی تهاجمی و ادامه‌دار و نفرت‌پراکنی جمهوری آذربایجان علیه ارمنی‌ها» با مشکل مواجه شده است.

پاشینیان تاکید کرد که «حاکمیت، تمامیت ارضی و حقوق و امنیت ارمنی‌های قره‌باغ خطوط قرمز» ایروان در مذاکرات با باکو هستند.

وی افزود: مورد ارمنستان دشوار است زیرا جمهوری آذربایجان منافع ما در روند مذاکرات را تعرض به تمامیت ارضی خود تعبیر و تفسیر می‌کند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکنون دو بار با یکدیگر جنگ کرده‌اند. پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال 2020 که با قرارداد آتش‌بسی به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا 6 هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه حاضر شده و تلاش خود را برای برقراری آتش‌بس بین طرفین آغاز کردند ولی آتش‌بس بین دو طرف بارها نقض شده است.

رزمایش نیروی زمینی سوریه در مناطق بیابانی

وزارت دفاع سوریه روز (جمعه) از برگزاری رزمایش تاکتیکی و عملیاتی در منطقه «بادیه سوریه» واقع در بیابان‌های استان دیرالزور و حمص خبر داد.

به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه، این رزمایش چند روز به طول انجامید و در مراسم آغازین سپهپد «عبد الکریم محمود ابراهیم»، رئیس ستاد کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه و شماری از افسران ارشد ارتش این کشور حضور داشتند.

طبق بیانیه وزارت دفاع سوریه، در این رزمایش تاکتیکی و عملیاتی که با استفاده از مهمات جنگی طی چند روز برگزار شد، واحد‌های نیروهای زمینی و هوایی شرکت داشتند و شرایط نبرد واقعی شبیه سازی شد.

در بیان جزئیات این رزمایش آمده است: «پس از آتش تهیه که با حمله توپخانه، راکت اندازها، هواپیماها و بالگردهای نظامی به مواضع و مراکز فرماندهی و انبارهای دشمن انجام شد، حمله آغاز گشت و یگان‌های مهندسی اقدام به پیشروی کردند. پس از آن  واحدهای نظامی مواضع دشمن را منهدم کردند تا پیشروی نیروهای اصلی آغاز شود».

این رزمایش در شرایطی برگزار شد شرق سوریه چند هفته‌ای است که شاهد تنش میان روسیه و آمریکاست، از مزاحمت‌های هوایی برای یکدیگر تا استقرار نیروهای نیابتی و برگزاری رزمایش؛ تا جایی که اکنون برخی از مقامات نظامی آمریکایی از احتمال بروز درگیری نیابتی با روسیه در شرق سوریه به خصوص استان دیرالزور، سخن می‌گویند.

سپهپد «عبد الکریم محمود ابراهیم» در پایان این رزمایش، با تقدیر از نیروهای شرکت کننده گفت که سوریه با رهبری بشار اسد در مسیر تحکیم نقش و جایگاه عربی و منطقه‌ای و بین المللی خود قدم بر می‌دارد.

اعلام میزان بودجه نظامی عربستان سعودی

مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم روز (جمعه) در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت ارتش‌های جهان نوشت که عربستان سعودی در میان کشورهای عربی بیشترین بودجه نظامی و پنجمین بودجه بزرگ نظامی جهان را به خود اختصاص داده است.

طبق این گزارش درصد زیادی از تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی خرج هزینه‌های نظامی می‌شود که شامل خرید سلاح، مهمات و سایر تجهیزات، علاوه بر هزینه‌های نگهداری و عملیات نیروهای مسلح سعودی است.

وبسایت گلوبال فایر پاور متخصص در حوزه نظامی نیز پیش از این در رتبه‌بندی ارتش‌های جهان، از 145 کشور، عربستان سعودی را حائز رتبه 22 دانسته بود. ارتش سعودی همچنین با 350 هزار نیروی نظامی، 897 هواپیمای نظامی، 1062 تانک، 6202 خودروی زرهی، بیش از 2500 عرابه توپخانه، 275 موشک‌انداز و 57 یگان دریایی در رتبه پنجم غرب آسیا و شمال آفریقا و رتبه دوم جهان عرب پس از مصر قرار دارد.

در این رتبه‌بندی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رتبه 17 جهان و در زمینه‌هایی از جمله قدرت ناوگان تانک، پرتاب کننده موشک و راکت و مجموع نیروی نظامی فعال در فهرست 10 کشور برتر جهان شناخته شد. 

ترور رئیس تیم برنامه جهانی غذا در جنوب یمن

«موید حمیدی» رئیس اردنی تیم برنامه جهانی غذا در یمن جمعه شب در جنوب یمن ترور شد.

رسانه‌های یمنی شامگاه جمعه گزارش دادند که رئیس تیم برنامه جهانی غذا در یمن توسط دو فرد مسلح موتور سوار در «تعز» در شهرستان «التربه» و درحالی که مشغول صرف ناهار در یکی از رستوران‌های جنوب یمن بوده، ترور شده است.

منابع محلی گفته‌اند که دو فرد مسلح پیش از فرار، این کارمند برنامه جهانی غذا را به رگبار بستند.

کمیته امنیتی استان تعز در نشست فوق‌العاده روز جمعه خود پس از تلاش برای نجات حمیدی، وفات وی را تأیید کرد.

چندین تن دیگر نیز به دنبال این تیراندازی زخمی شدند.

این ترور 5 سال پس از ترور کارمند لبنانی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در منطقه «الضباب» در جنوب غرب استان تعز توسط عاملان مسلح روی داده است.

 

منبع : تابناک

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00