بازار طلا آخرین خبرها سیاسی سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان دوشنبه 9 مرداد 1402
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان  دوشنبه 9 مرداد 1402
چکیده این مطلب : انتشار : 1402/05/09 - 10:51 0 نظر

گلدمگ: تشدید تنش و تقابل آمریکا و روسیه در آسمان سوریه، موافقت نتانیاهو با طرح سرویس های امنیتی اسرائیل برای مقابله با حزب الله، رایزنی مقامات آمریکا و اسرائیل درباره عادی‌سازی روابط با اعراب، هشدار چین درباره کمک های نظامی آمریکا به تایوان و بیانیه وزارت خارجه کویت درباره سفر الصباح به بغداد از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

به گزارش سایت بازار طلا، تشدید تنش و تقابل آمریکا و روسیه در آسمان سوریه

آسمان کشور سوریه امروز (دوشنبه) بار دیگر صحنه رویارویی یک جنگنده روسی و پهپاد آمریکا شد؛ اما این اتفاق مانند موارد مشابه روزهای اخیر به گشوده شدن آتش میان طرفین منجر نشد.

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، «اولگ گورینوف»، نایب رئیس مرکز آشتی روسیه در پایگاه «حمیمیم» سوریه در این باره اعلام کرد: یک پهپاد «MQ-9» متعلق به ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا در سوریه به طرز نگران‌کننده‌ای به یک هواپیمای نظامی «سوخو-34» روسیه نزدیک شد.

گورینوف همچنین تصریح کرد: این اتفاق در ارتفاع 5000 متری در آسمان استان «رقه» رخ داد و پهپاد آمریکایی در 100 متری جنگنده روسیه پرواز کرد.

وی گفت که این پرواز پهپاد ائتلاف با طرف روسی هماهنگ نشده بود و به دلیل عملکرد به‌موقع و حرفه‌ای خلبانان روسی از برخورد جلوگیری شد.

این چندمین اتفاق مشابه میان نیروی هوایی روسیه و آمریکا طی هفته‌های اخیر در آسمان سوریه است و آخرین مورد آن شنبه هفته جاری در آسمان رقه رخ داد.

اولگ گورینوف یکشنبه نیز درباره آمار نقض حریم هوایی و اقدامات متجاوزانه ائتلاف آمریکایی در سوریه گفته بود، پهپادهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش 1752 پرواز ناهماهنگ را در مناطقی که توسط پروتکل‌های عدم برخورد در سال 2023 تعریف شده بود، انجام دادند که 340 پرواز در ماه ژوئیه 2023 بود.

وی خاطرنشان کرد: از اول ژانویه 2023، پهپادهای ائتلاف 1761 مورد نقض حریم مرزهای سوریه را انجام دادند و تنها در ماه ژوئیه 2023، 213 مورد ثبت شده است.

این مقام مسؤول افزود، ژوئیه گذشته هواپیماهای ائتلاف 180 بار حریم هوایی در منطقه التنف را که خطوط هوایی بین‌المللی از آنجا عبور می‌کنند، نقض کردند آن هم زمانی که هواپیماهای غیرنظامی در این منطقه در حال پرواز بودند.

موافقت نتانیاهو با طرح سرویس های امنیتی اسرائیل برای مقابله با حزب الله

نخست وزیر رژیم صهیونیستی طرح‌ها و روش‌های پیشنهادی ارتش و سرویس‌های امنیتی این رژیم برای مقابله با فعالیت‌های حزب‌الله در نزدیکی مناطق مرزی در جنوب لبنان را تصویب کرد.

 کابینه رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو یکشنبه با حضور سران دستگاه‌های نظامی و کابینه امنیتی نشستی را درباره وضعیت میدانی و تحولات جاری با حزب‌الله در منطقه مرزی جنوب لبنان برگزار کرد.

همزمان با این نشست، رسانه‌های عبری گزارش دادند که تعدادی از فعالان با به اهتزاز درآوردن پرچم‌های حزب‌الله و لبنان در مقابل روستای الغجر که این رسانه‌ها آن را «اقدامی تحریک‌آمیز» توصیف کردند، از مناطق مرزی عبور کردند.

در بیانیه دفتر نتانیاهو آمده است که نشست «ارزیابی وضعیت» در خصوص لبنان با حضور یوآو گالانت وزیر جنگ، ران درمر وزیر امور استراتژیک به همراه نتانیاهو برگزار شد. همچنین رهبران سرویس‌های امنیتی از جمله هرتزی هالوی رئیس ستاد ارتش، دیوید بارنیا رئیس موساد، تساحی هنگبی، رئیس شورای امنیت داخلی و رونن بار، رئیس شین بت در این نشست حضور داشتند.

از ارتش رژیم صهیونیستی، علاوه بر رئیس ستاد، هالیوا، رئیس بخش اطلاعات نظامی، عود پسیوک، رئیس بخش عملیات، نیز رئیس بخش امنیتی و سیاسی وزارت جنگ شرکت کردند.

در این بیانیه کوتاه تاکید شده است که نتانیاهو "توصیه‌ها و روش‌های پیشنهادی ارتش و سرویس‌های امنیتی را پذیرفت."

ارتش رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته در پی تهدیدات سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، نیروهای خود را در مرز لبنان تقویت کرد. در حالی که ارتش و سرویس‌های امنیتی این رژیم چندین سناریوی عملیاتی را برای تشدید احتمالی اوضاع در جنوب لبنان آماده کرده‌اند.

روز شنبه نیز گالانت طرح‌های عملیاتی را برای وخامت احتمالی وضعیت امنیتی در مناطق مرزی در جنوب لبنان تصویب کرد.

اخیرا گزارش‌ها حاکی از آن بود که ارتش رژیم صهیونیستی خطر افزایش تنش در شمال را جدی می‌گیرد زیرا نصرالله آنچه را در داخل اراضی اشغالی اتفاق می‌افتد به عنوان یک ضعف تاریخی تفسیر می‌کند.

با توجه به تحولات اخیر در صفوف ارتش رژیم صهیونیستی در پی امتناع گسترده از خدمت سربازی به دلیل طرح اصلاحات قضایی با هدف تضعیف قوه قضائیه، جلسه ویژه‌ای روز جمعه در سطح ارتش تشکیل شد که به موضوع بحران در صفوف ارتش اختصاص داشت.

رایزنی مقامات آمریکا و اسرائیل درباره عادی‌سازی روابط با اعراب

الی کوهن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با دن شاپیرو نماینده ویژه دولت آمریکا برای توافق ابراهیم جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی دیدار و گفت وگو کرده است.

بر اساس این گزارش، کوهن با دن شاپیرو به منظور گسترش توافق ابراهیم، امکان عادی سازی روابط با عربستان سعودی و برگزاری اجلاس سران نقب دیدار کرده است.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفته که نقش آمریکا برای ادامه گسترش و تعمیق روابط (رژیم) اسرائیل با شرکای فعلی که روابط خود را عادی کردند و شرکای جدیدی مانند عربستان سعودی بسیار مهم است.

کوهن در این دیدار مدعی شده که امضای توافق ابراهیم به رهبری آمریکا مهمترین گام به نفع منطقه در بیست سال گذشته است.

وی با اشاره به اینکه امروز آمریکا و دولت بایدن عامل اصلی تداوم گسترش و تعمیق روابط با شرکای فعلی و شرکای جدید هستند، گفت: در گفت‌ وگو با شاپیرو توافق کردیم که در هماهنگی و همکاری نزدیک با شرکای فعلی این توافق‌ را حفظ کنیم و صلح و عادی ‌سازی روابط با کشورهای دیگر در خاورمیانه و سایر مناطق را گسترش دهیم.

سران رژیم صهیونیستی که در سایه تغییر معادلات منطقه‌ای به زیان این رژیم و به مانع خوردن نقشه‌ خود برای تداوم مسیر سازش در منطقه در انزوا به سر می‌برند، طی چند ماه اخیر تلاش کرده‌اند تا با خبرسازی مداوم، اینگونه وانمود کنند که مسیر سازش ادامه دارد.

این درحالی است که بنا به اعلام رسانه‌های آمریکایی، کاخ سفید با هماهنگی تل آویو تاکنون چندین بار با اعزام فرستادگان خود به ریاض تلاش کرده تا به توافقی احتمالی با عربستان برای برقراری روابط با تل آویو دست یابد اما تاکنون به در بسته خورده است.

چند مقام آمریکایی پیشتر در گفت‌ وگو با روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» اعلام کرده بودند که گزارش‌ها مبنی بر پیشرفت در مذاکرات برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان صحت ندارد.

برخی رسانه‌های صهیونیستی نیز پیش تر از شرط و شروط بزرگ ریاض برای چنین اقدامی سخن گفته بودند.

این درحالی است که عربستان تاکنون ادعاهای مطرح شده درخصوص روند اقدامات برای توافق احتمالی جهت برقراری روابط بین تل آویو و ریاض را تائید نکرده است.

هشدار چین درباره کمک های نظامی آمریکا به تایوان

 پس از اعلام کاخ سفید مبنی بر ارسال بسته کمک نظامی 345 میلیون دلاری به جزیره تایوان، چین روز یکشنبه ایالات متحده را متهم کرد که این جزیره را به «انبار مهمات» تبدیل کرده است.

به گزارش منابع خبری، «چن بن هوآ» از مقامات چین در این زمینه اظهار داشت: «مهم نیست که چقدر پول مالیات دهندگان  و تسلیحات ساخت آمریکا توسط نیروهای جدایی طلب تایوان بکار گرفته می‌شود. این‌ها عزم و اراده ما را برای حل مشکل تایوان و اتحاد مجدد سرزمین مادری متزلزل نمی‌کند.»

این مقام چینی افزود: «اقدامات آمریکا تایوان را به انبار باروت و تبدیل می‌کند که خطر جنگ در تنگه تایوان را تشدید می‌کند.»

بر اساس این گزارش، ارتش چین تمرین‌های نظامی خود را با هدف ارعاب تایوان افزایش داده و جنگنده‌‌ها و کشتی‌های جنگی  خودرا اطراف جزیره می‌فرستد.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند.

رزیابی اندیشکده معتبر آمریکایی که روز یکشنبه منتشر شد نیز حکایت از آن دارد که علی‌رغم کمک‌های نظامی آمریکا، ارتش تایوان آمادگی دفاع مقابل ارتش چین را ندارد.

ارزیابی اندیشکده «رند» نشان داد که تایوان باید اقدامات بیشتری برای مقابله با تهاجم چین انجام دهد. دربخشی از این گزارش آمده است که سران تایوان نسبت به حمله چین به این جزیره شک و تردید دارند. سران تایوان بر این باورند که چین تلاش‌های خود را برای الحاق تایوان عموما معتقدند که این کار از طریق  اقتصادی به جای اقدام نظامی انجام خواهد شد.

«آلکس ولز-گرین» مقام امنیتی سابق ایالات متحده و مشاور در اندیشکده «هریتیج» این ارزیابی را «ویرانگر» خواند.

بیانیه وزارت خارجه کویت درباره سفر الصباح به بغداد

وزارت خارجه کویت اعلام کرد که «سالم عبدالله الجابر الصباح» وزیر خارجه کویت در سفری به عراق با مقامات این کشور دیدار و درباره موضوعات و پرونده‌های مهم از جمله تکمیل ترسیم مرزهای دریایی کویت و عراق بعد از علامت مرزی 162، گفت‌وگو کرده است.

الصباح روز یکشنبه (دیروز) در سفری به بغداد با «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق، «محمد السودانی» نخست وزیر، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و «فؤاد حسین» وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

وزارت خارجه کویت در بیانیه خود آورده است که الصباح در دیدار با طرف عراقی بر پایان دادن به پرونده‌های حل نشده و رفع موانع بر سر راه روابط دو کشور و دو ملت تأکید کرد.

به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، در این بیانیه آمده است که دو طرف توافق کردند که راه را برای هر گونه اقدام یا صدایی که هدفش لطمه به روابط دو کشور است، سد کنند.

دو طرف همچنین درباره تقویت همکاری مشترک برای مقابله با تغییرات ژئوپلیتیک و پیآمدهای آن بر امنیت و ثبات منطقه گفت‌وگو کردند.

 

منبع : تابناک

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00